2009-01-09

Svenska filmkritiker säger sitt

Ikväll har Gomorra premiär i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Helsingborg, Uppsala, Norrköping, Västerås, Fagersta och Filipstad.

Här följer ett axplock ur pressen:


Jeanette Gentele i SVD ger full pott och skriver

"Gomorra är landet där ingen räknar med en framtid eller ens att bli gammal och
där det enda bestående är prasslet från penningbuntarna som räknas innan de
byter händer."

Emma Engström ger näst bästa betyget i Göteborgsposten


DNs Mårten Blomqvists gör en spännande utflykt i maffiafilmens historia som är värd att citera i ett längre stycke:
"Varje ny maffiafilm handlar delvis om "Gudfadern". Med originalfilmen 1972 och uppföljaren 1974 ("Gudfadern del III" lämnade inte många spår) lanserade Francis Ford Coppola mafioson som en gåta. Varje ny maffiafilm med någon ambition åtföljs av ett underförstått löfte om att den ska ta oss närmare lösningen.Hittills är det bara Martin Scorseses "Maffiabröder" från 1990 som verkligen kommit åt "Gudfadern"-bilden av den imponerade maffian. Byggd på en verklig gangstrar berättelse framställde Scorsese­filmen brottslingarna som vulgära bestar.Scorseses film berikade Coppolas, och berikades av den. Ställda sida vid sida berättade de två filmerna med sina skillnader i temperament, foto, musik och dialog, även om vad som hänt i samhället och inom filmen under mellan­liggande decennierna."Gomorra" tar maffiafilmen ett steg till. Filmen är bättre, mer koncentrerad, än Roberto Savianos bok, som är förlaga. Tänk på de två första "Gudfadern"-filmerna, "Maffiabröder" och "Gomorra" som en enda film: vår moderna fortgående kyrkomålning av helvetet.""

Sydsvenskans, rättelse: hela Sveriges, kritikernestor Jan Aghed ger en fyra och skriver:

"Som redogörelse inifrån camorrans värld ges filmen en unik konkretion, äkthet och övertygelsekraft av miljöbeskrivning, typgalleri och skådespelare, i flera fall amatörer från gatan. Intrycket av ett ont systems absoluta vardaglighet är genomträngande och fullkomligt överväldigande. På ett osökt allegoriskt plan ser vi en skakande vision av en kapitalism utan gränser, utan andra regler än sina egna och utan flyktmöjligheter för sina fångar."
Aftonbladet Jan-Olov Andersson ger en fyra och skriver

"En fascinerande men nattsvart bild av livet i Neapel."

I Expressen skriver Bernt Eklund:

"Våldet är naket, all försonande glamour bortskalad."

Avslutningsvis skriver Hanif Sabzevari Uppsala Nya Tidning
"Fastän det bara är januari vågar jag slå fast att Gomorra är 2009 års viktigaste film."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar